תוכן עניינים
הגדרת נכסים דיגיטליים ואתרי לקוחות
לפני שנצלול עמוק לתוך הנושא, בואו נבהיר כמה טרמינולוגיות. בדיון זה, נכס דיגיטלי מתייחס לפלטפורמות כמו אתרי מסחר אלקטרוני או אתרים ליצירת לידים הנמצאים בבעלות ומופעלים על ידי הבן אדם שמקדם את האתרים האלה או החברה ששייכת לו. לעומת זאת, אתר אינטרנט של לקוח הוא אתר בבעלות צד שלישי אשר מתקשר עם איש מקצוע בתחום קידום אתרים כדי לבצע אופטימיזציה לאתר שלו. ההבחנה בין שני אלה חשובה בהבנת הגישות השונות לקידום אתרים.
הבנת המטרות
המטרות והיעדים לקידום אתרים יכולים להיות שונים במידה ניכרת בין נכס דיגיטלי לאתר של לקוח. עם נכס דיגיטלי, אסטרטגיית SEO היא לרוב רחבה יותר ולטווח ארוך יותר. המטרה היא למקסם את הערך של הנכס לאורך זמן, על ידי הגדלת תנועה אורגנית, הגברת קצב יצירת לידים או שיפור שיעורי ההמרה. ההתמקדות כאן היא בצמיחה מתמשכת ויצירת החזר על ההשקעה לאורך זמן, כי מהו נכס דיגיטלי (למידע נוסף) אם לא נכס שמצופה ממנו להניב רווחים שרק גדלים עם הזמן? מצד שני, קידום אתרים לאתר של לקוח הוא בדרך כלל יותר ספציפי ומונחה על ידי המטרות העסקיות הייחודיות של הלקוח לטווח הקצר והארוך. לדוגמא, בעוד שנכס דיגיטלי בתחום בעלי מקצוע (כגון מנעולנות, אינסטלציה, הדברה וכד’) סביר להניח שיקודם עם הזמן עבור ביטויים שרלוונטיים לכל האיזורים בארץ (והלידים יימכרו לאנשי מקצוע שונים שנמצאים בערים שונות בארץ), קידום אתר של לקוח שעובד בתור בעל מקצוע יתרכז רק באיזורי השירות שהלקוח יכול לתת בהם שירות.
בעלות ושליטה
קידום נכס דיגיטלי מספק רמת שליטה שלא תמיד קיימת בעת עבודה על אתר של לקוח. עם הנכס הדיגיטלי שלכם, יש לכם את החופש להתנסות באסטרטגיות SEO שונות, ליישם שינויים במהירות ולהגיב בדרך שלא מצריכה אישור של צד שלישי לכל שינוי באלגוריתמים של מנועי החיפוש או במגמות השוק. זה יכול לספק מידה רבה של גמישות ויכולת להיות פרואקטיבי באופטימיזציה של האתר. עם זאת, עבור אתר אינטרנט של לקוח, לעתים קרובות יש לאשר שינויים, מה שעלול להאט את היישום של תוכנית העבודה. ללקוח עשויות להיות גם דרישות, העדפות או הגבלות ספציפיות שעלולות להגביל את אסטרטגיות SEO שניתן להשתמש בהן.
סיכון ותגמול
עם שליטה רבה יותר מגיע סיכון גדול יותר, אך גם פוטנציאל לתגמול גבוה יותר. אם אתם מקדמים את הנכס הדיגיטלי שלכם, הסיכון הפיננסי הוא כולו שלכם אם אסטרטגיות SEO נכשלות. עם זאת, התגמולים יכולים להיות משמעותיים מכיוון שהרווחים ממכירות או לידים מגיעים ישירות אליכם. בניגוד לכך, בזמן ביצוע קידום אתרים לאתר של לקוח, הרווחים שלכם מגיעים מהריטיינר עבור השירותים שלכם. קיים סיכון לאבד את הלקוח אם לא תעמדו ביעדים, אך אינכם מושפעים ישירות מההצלחה הפיננסית של האתר. הלקוח הוא זה שצפוי להרוויח מהתוצאות, בזמן שאתם מרוויחים מתהליך ההגעה של האתר של הלקוח אליהן.
הערך של ניתוח נתונים ואופטימיזציה של אתר
עם נכסים דיגיטליים, אתם יכולים להגדיר את מדדי הניתוח והביצועים שלכם. אתם מחליטים אילו מדדים חשובים ובאיזו תדירות לבדוק אותם. יכולת זו יכולה לאפשר תגובה דינמית יותר לגאות והשפל של השוק. עבור אתר אינטרנט של לקוח, סביר להניח שתצטרכו להתאים את המדדים המועדפים עליו, שאולי לא יהיו אלה שאתם מעדיפים בדרך כלל.
דיווח ותקשורת
גם הרמה ואופן התקשורת שונים באופן משמעותי. כשאתם מנהלים נכס דיגיטלי, אתם מקבלים החלטות על סמך המדדים שהגדרתם. עם לקוח, תצטרכו לספק דוחות ועדכונים קבועים על ביצועי האתר. המשמעות היא שהרבה פעמים מושקע יותר זמן בתקשורת ובניהול מערכת היחסים עם הלקוח.
לסיכום
בעוד שעקרונות קידום אתרים חלים הן על נכסים דיגיטליים והן על אתרי לקוחות, האסטרטגיות בהן נעשה שימוש עשויות להיות שונות במידה ניכרת. הבנת ההבדלים האלה מאפשרת לכם להתאים את הגישה שלכם כדי לענות על הצרכים והיעדים הייחודיים של כל פרויקט SEO.