תוכן עניינים
קרדיט לתמונה: pexels
מה אם היינו אומרים לך, שיש לך אפשרות לקדם את התכנים שלך באינטרנט, להביא לקוחות לחנות שלך, לגלות להם על שירותייך ובאופן כללי להפיץ את ערכי המוסר שלך ברחבי הרשת (והעולם), מבלי לשלם כסף על מודעות? אנחנו לא משוגעים. אנחנו יודעים שזה עולה כסף לפרסם ברדיו, בדפי זהב, בשלטי חוצות, בעיתונים, בפייסבוק ובגוגל (וכן הלאה). אבל מה זה? SEO
מה זה SEO ?
האם צריך לשלם כסף על SEO? האם זה טוב יותר מאשר לפרסם בכל אחת מהפלטפורמות שציינו? האם יש משהו חדש ללמוד בכתבה הזאת? אלו הן שאלות מצוינות. אבל קודם נתחיל, עם מה זה SEO ועבור זה נדבר על משמעות ראשי התיבות: Search Engine Optimization, אבל רגע, לא לעזוב. אנחנו נסביר. המילים לא כאלה גדולות ומרשימות. בעברית אפשר לקרוא לזה “קידום אתרים”. וזו מילה שאנחנו מכירים. אנחנו הרי יודעים מה זה “קידום עסקים”. כמו לדוגמה, כשאנחנו מקבלים פינת פרמיום מודגשת בדפי זהב, או כשאנחנו בכלל מפרסמים את העסק בדפי זהב – אנחנו למעשה עוסקים בקידום עסקים. קידום אתרים, אינו שונה במיוחד, שכן הוא מתבסס על לקחת אתר ולהביא אותו למודעות הכללית של מי שיחפש אותו.
הרי מי שמסתכל על דפי זהב, כנראה לא עושה זאת בשביל הכיף – הוא נכנס לקטגוריה ספציפית ומסתכל על העסקים הרשומים בה. באופן דומה, אדם יכול להיכנס למנוע חיפוש (גוגל, בינג ומה שנרצה), לחפש סוג עסק ספציפי ובכך להיחשף לרשימה שלמה של אתרים שיכולים לשרת אותו. כל העסקים הללו מקודמים, וכל האתרים הללו מקודמים. איך אנחנו יודעים שהם מקודמים? כי הם למעשה בעמוד הראשון. אולי בעלי האתר והעסק לא עשו דבר כדי לקדם את העסק, אך העסק מקודם על ידי מנוע החיפוש. מישהו לקח את האתר, שם ברשימת תוצאות החיפוש ועל פי כן הנגיש את האתר לכל מי שנחשף לרשימה הזאת. זה הקידום המדובר.
מה זה SEO ולמה זה בכלל מתאים לקידום עסקי?
זה נשמע טוב, וזה מתחיל לענות לנו על השאלה: מה זה SEO אם כי, אנחנו עדיין לא יודעים למה זה טוב, למה זה נדרש, איך לעזאזל זה בחינם והאם זה יותר טוב מאפשרויות אחרות. ואנחנו נגיע לזה. הבה נצלול לגבי היתרונות והסיבות לכך שמתבקש לעשות SEO, שלהזכירנו מדובר בפשטות, “בקידום אתרים”. נניח שיש לנו רשימה, שאתרנו מופיע בה. אי לכך ובהתאם לזאת, כל מי שמבקש גישה לרשימה הזאת – יכול להיחשף לאתר שלנו. על כן, יש ערך בכך שהעסק שלנו יופיע ברשימה הזאת, הלא כן? ובכן, זו המהות של קידום אתרים, לשים אותנו “ברשימה”, אידיאלית, במקום הראשון בה. כך שאנשים יניחו שעקב כך שאנחנו במקום הראשון, יש לנו סיבה טובה להיות בו.
האם יש לאנשים סיבה טובה להניח כך? ובכן, אנחנו נגיע לזה בהמשך, אך מנועי החיפוש שמים במקום הראשון את האתר שהם מוצאים כרלוונטי ביותר לאותו גולש. כך שאם גולש סומך על כך שמנוע החיפוש עשה עבודתו נאמנה, הוא מניח שמדובר בתוצאה רלוונטית דיו. כלומר, אם גולש סומך על כך שגוגל (לדוגמה) מקדמת את האתרים הרלוונטיים ביותר לבקשת החיפוש שלו, הוא לכל הפחות יכול להתעניין באתר הראשון. מעבר לזה, שהוא יכול לראות את הכותרת ותיאור הטקסט עוד ברשימת תוצאות החיפוש כדי לאסוף עוד רשמים ולראות אם האתר הזה אכן רלוונטי עבורו או לאו. על כן, המטרה היא להיות ברשימה הפותחת של תוצאות החיפוש, ובמיקום התחלתי. וזה בדיוק, SEO, קידום אתרים.
מה זה SEO ומה ניתן לעשות כדי ליישם אותו?
אם נרצה להמשיך לחקור את השאלה, SEO מה זה, תוך שאנחנו מבינים שיש ערך לכך שאנחנו מופיעים ברשימה שגוגל, או מנוע חיפוש אחר סיפק עבור הגולש, אנחנו יכולים להבין שיש דברים אקטיביים שניתן לעשות כדי לקדם את האתר שלנו. האם צריך לשלם כסף כדי לקדם את האתר שלנו? כן, ולא. אבל נתחיל מן ה-לא, טרם נעבור ל-כן, שכן, הבטחנו שניתן לעשות זאת בחינם. ויש דרך.
ראשית, צריך להבין שכדי לשים משהו מול גולש, יש עניין להשתמש בערוץ תקשורת מסוים. ערוץ התקשורת יכול להיות תוצאות החיפוש, והוא יכול להיות גם שלט חוצות. שלט החוצות שייך לחברת פרסום (או גורם אחר), ועל פי כן חברת הפרסום מספקת שטח פרסום, סביר שעבור מי שמשלם לה כסף עבורו. גוגל יכולה לדרוש כסף כדי לקבל הבלטה בתוצאות החיפוש, אף היא יכולה לדרוש תשלום אחר לגמרי: רלוונטיות והתאמה לכוונת הגולש.
כלומר, “התשלום” שגוגל מבקשת מבית העסק, הוא הרלוונטיות של מה שפרסם אל הלקוח המחפש. אם לקוח מחפש “איך לגרום לכלב שלי לאהוב אותי”, כתבה שמדברת על זה בדיוק, ומביאה ערך ממשי – יכולה לקבל הרבה יותר ערך, הכרה וחשיפה מאשר כתבה שמדברת על חינוך חתולים מלטזיים ברוסיה. וזה המחיר שאנחנו כביכול יכולים לשלם, כדי לאפשר לגוגל (או כל מנוע חיפוש אחר) לקדם את האתר (או את התוכן הספציפי) שלנו בתוצאות החיפוש.
מה זה SEO: להבין לעומק נוסף
וכעת אנחנו חוזרים להתחלה: מה זה SEO? כאמור, Search Engine Optimization. אמרנו שזה יכול להיתרגם לקידום אתרים, אך התרגום המוחלט יהיה “אופטימיזצית מנועי חיפוש”. מה זו אופטימיזציה? התאמה אידיאלית. אנחנו מנסים לבצע התאמה אידיאלית, לתכנים שלנו, כך שהם יופיעו באופן הכי יעיל בתוצאות הראשונות של מנועי החיפוש. אי לכך ובהתאם לזאת, ישנם מספר חוקים שאנחנו יכולים להקפיד עליהם. אם היינו רוצים לכסות את כל חוקי הקידום, היינו משתמשים בהרבה יותר מילים מאשר מופיעות בכתבה הזאת, אך בקצרה, מדובר בהקפדה על מילות מפתח (באופן אותנטי ולא “רובוטי”, או “מנסה יותר מדי”), הקפדה על כותרות וכותרות משנה, הקפדה על תיאורים למנועי חיפוש (הגדרת META), שימוש בתגיות, יצירת מפת אתר, וכן הלאה מושגים טכניים שאולי לא יספרו לך דבר.
האופטימיזציה
כך שאם אנחנו כותבים תכנים בהתאם לאופטימיזציה עבור מנועי חיפוש, אפשר שהם יקודמו אוטומטית ובחינם (שכן המחיר היה פשוט השקעה ווידוא הרלוונטיות של התכנים לכוונות הגולש). אם כי הכללים, או הערכים שמנועי החיפוש מחפשים ומעריכים – יכולים להשתנות עם הזמן וכדאי לעקוב אחרי זה. וגם אם יודעים מה זה SEO ורוצים לשלם קצת כסף כדי להאיץ את התהליך, בהחלט אפשר לשלם למומחה SEO, כמו גם להריץ פרסומות בגוגל. שהרי ציינו שיש דרכים דווקא כן לשלם על קידום במנועי חיפוש, ואלו שתיים מהן.