תוכן עניינים
מוניטין באינטרנט זה לא צחוק!
בעידן האינטרנט השתנה העולם לחלוטין וכל מה שאמרנו בחדרי חדרים יוצא החוצה, כל פוסט נרשם, וכל חוות דעת של מישהו מוצאת את מקומה בפורומים וברשתות חברתיות. אנשים לא בוחלים בשום אמצעי כדי להכפיש עסק או אדם פרטי.
גם אם זה בצדק, דבר כזה צריך להתברר בבתי המשפט. האינטרנט הוא לא מקום לנקמות פרטיות, והגולשים שנתקלים במידע שלילי לא יודעים לסנן ומקבלים זאת כאורים ותומים, בהמשך עלולים לקבוע דעה שתגרום נזק למוניטין של אדם או חברה עד להפסד כספי, ונזק ממשי.
בעבר הוצאת דיבה התקיימה בעיקר בערוצי התקשורת כמו רדיו, טלוויזיה ועיתונים, אבל היום היא מתקיימת גם ברשת ועלולה לגרום נזק ניכר לרבים.
מוניטין של אדם עשוי לגרום לו ולעסק שלו להצליח, ופגיעה במוניטין הזה עלולים לגרום לו לנזק כבד הן אישי והן כלכלי.
משום כך כל אדם זכאי לתבוע פיצוי בגין פגיעה בשמו הטוב בעיקר בעידן הזה של רשתות חברתיות וטלפונים ניידים, בהם נעשה שימוש להכפשה והעברת מידע שלילי על אנשים, בלי לתת את הדין.
מוניטין באינטרנט חייב להיות נקי מכל אזכור שלילי או דיבה ואת זה יכול לעשות איש קידום מוניטין באינטרנט.
מוניטין באינטרנט – הכי חשוב!
אין מחיר למוניטין של אדם, ומישהו שהמוניטין העסקי או האישי שלו נפגע, עלול לסבול מכך שנים רבות.
עסק יכול לקרוס, אדם יכול למצוא את עצמו מובטל, דחוי גם ברמה האישית. בני אדם מתרשמים ולעתים בצדק גם ממידע “רכילותי” על גורמים עמם הם נמצאים בקשר או עושים עסקים והיום בעידן האינטרנט, כל אחד יכול לנצל את הקלות הבלתי נסבלת של המקלדת ולכתוב מה שמתחשק לו וכאוות נפשו, לגרום נזק בזדון ובמישרין אבל יש פתרונות גם לזה.
הרשת היא המקום האולטימטיבי להוצאת דיבה ולשיימינג – מונח שחדר לעולם הדיגיטלי.
אם בעבר היית מוציא דיבתו של מישהו, היית יכול לתבוע אותו בתביעת דיבה והיית צריך להוכיח כי אכן דברים מסוימים נאמרו – זו הייתה ההוכחה שנדרשה בבית משפט.
היום כל ההוכחות נמצאות ברשת שחור על גבי לבן. אנשים כותבים מה שעולה על דעתם בלי לחשוב אם מדובר בהוצאת דיבה או בנזק שהם עלולים לגרום לאחרים.
כדי להתגונן במצבים האלה יש שני דברים שאפשר לעלות – ראשית לפעול בתחום של שיפור מוניטין באינטרנט והדבר השני הוא לפנות לעורך דין ולתבוע על תביעת דיבה, אם יש כמובן ראייה לכך.
מתי שיימינג הוא תביעת דיבה?
לא כל דבר שמישהו אומר עלול להיות תביעת דיבה. צריכים להתקיים כמה תנאים שזה יקרה.
ניקח לדוגמה אדם שנכנס למסעדה ולא מרוצה מהשירות וגם כותב על כך ברשת? האם יש בכך עילה לתביעת דיבה?
השאלה היא מה הוא כתב וכמה מזה הוא האמת לאמיתה, והאם יש מישהו שבודק מהי האמת. למשל הוא יכול לכתוב שבמרק שהוא אכל היה יותר מדי מלח, וזה אומנם לא מחמאה אבל גם לא הוצאת דיבה.
אם הוא ירשום שהמסעדה הייתה שורצת עכברים, זה בוודאי יגרום לכך שהרבה אנשים יירתעו מלהגיע למסעדה הזו, ובגלל שהפרסום הזה גרם נזק למסעדה והפסד כספי, זו עלולה להיות תביעת דיבה.
אבל – והאבל הזה הוא גדול מאוד, אם במסעדה הזו יש באמת עכברים! אם הוא ראה עכבר אחד שיכול היה גם להגיע מהרחוב למשל, ובשל כך הגיע למסקנה כי המסעדה שורצת עכברים, וגם פרסם את זה ברבים וגם להדרת אנשים מהמקום – זוהי תביעת דיבה קלאסית אבל אם באמת היו שם עכברים זו לא הוצאת דיבה הוא רק צריך להוכיח זאת.
בתהליך של ניהול מוניטין באינטרנט כמובן שצריך לדאוג שהאזכור הזה יוסר מהאתר, או לחלופין כותב ההודעה יתנצל, יסביר ויחזור בו מדבריו.
אלפי תביעות על פגיעה במוניטין בעידן הדיגיטלי
אנשים עובדים קשה מאוד כדי לבנות את המוניטין שלהם, ולכן אם קם לפתע אדם ומכפיש אותם, כותב עליהם משהו ברשת וחושף איזה מידע שיגרום להם נזק, יש לפעול כדי לעשות ניהול מוניטין לאותו אדם ויש כמה דברים כיצד למנוע את האזכור השלילי הזה.
ראשית אפשר לפנות ישירות לבעל האתר ולבקש ממנו להסיר את האזכור. בדרך כלל בעלי אתרים שמפרסמים אזכורים שליליים, לא בחנו את הדברים קודם לכן ולא בדקו אם המידע הזה נכון וראוי להתפרסם או לא.
מכיוון שכך הרבה פעמים חוות הדעת שנכתבה או האזכור יש בהם מהוצאת הדיבה ולכן צריך להסביר לבעל האתר, שאם הוא לא יסיר את התגובה מהאתר שלו הוא צפוי לתביעה. הרבה פעמים זה עובד והוא אכן מסיר אותה.
איזון בין מוניטין שלילי לחיובי
אחד הדברים שעושה כל מי שעוסק בתחום ניהול מוניטין, הוא לאזן בין האזכורים וליצור איזון בין פרסומים שליליים לפרסומים חיוביים.
כך יוצגו לגולש כמה דעות, והוא יצטרך להחליט למי להאמין והאם למרות שהשעועית לא הייתה טעימה ולא התבשלה מספיק במסעדה, הוא עדיין רוצה ללכת לסעוד בה, או שאם באמת היה שם “ים עכברים” כמו שנרשם עליו, כמובן שהוא ידיר רגליו ממנה.
מוניטין באינטרנט – שאלות ותשובות
מה זה ניהול מוניטין דיגיטלי באינטרנט?
מקורו של ניהול מוניטין הוא ביחסי ציבור לטווח ארוך. בעידן האינטרנט והפרסום הדיגיטלי, הכוונה היא בעיקר למוניטין של חברה, עסק או איש ציבור בתוצאות החיפוש של גוגל.
למי זה חשוב ולמה צריך ניהול מוניטין באינטרנט?
ביקורת שלילית בתוצאות החיפוש של גוגל עשויה לפגוע קשות בפעילות העסקית והשיווקית של העסק, החברה, איש הציבור. ניהול מוניטין בא להבטיח את תקינות המוניטין בגוגל וברחבי הרשת בכלל.
למי מתאים שירות ניהול מוניטין בגוגל?
השירות מתאים בעיקר לעסקים גדולים וקטנים כאחד, לאנשי ציבור, לבעלי עסקים, לעורכי דין, לחברות, לאנשי צבא, לבעלי מקצועות חופשיים, לרופאים, חברות פרטיות וציבוריות, ארגונים, מוסדות, עמותות, אמנים, ידוענים ועוד.
כמה עולה ניהול מוניטין בגוגל?
אם כי הביטוי ניהול מוניטין מתייחס בעיקר לתוצאות החיפוש של גוגל, השירות יכול לכלול מגוון רחב של פעולות ניקוי תוצאות ברשתות חברתיות, אזכורים חיוביים בעיתונים ומגזינים נפוצים ועוד. עלות השירות יכול לנוע בין 3,500 שח בחודש ל 15,000 שח בחודש ויותר.
מה ההבדל בין ניהול מוניטין לקידום אתרים?
ניהול מוניטין (ORM) וקידום אתרים (SEO) חופפים במובנים מסוימים אך שונים לחלוטין במובנים אחרים. בעוד קידום אתרים מיועד לקידום ביטויים רבים, ניהול מוניטין מתמקד בקידום שם המותג עצמו. חלק מהפעולות החופפות כולל בניית קישורים, פרסום תכנים ועוד.