תוכן עניינים
טיפים והמלצות לשיווק ופרסום העסק בתקופת משבר הקורונה
עסקים רבים מתלבטים האם ואיך לשווק את העסק בתקופת המשבר, או למצוא פעילות אלטרנטיבית שתייצר הכנסה. להלן כמה רעיונות ועצות בנושא:
כסוכנות דיגיטל ושמספקת הרצאות בתחום השיווק באינטרנט במכללות וארגונים, אנו פוגשים עשרות בעלי עסקים מדיי חודש במגוון רחב מאד של תחומים.
בשבועות האחרונים הרבה עסקים הפסיקו את הפרסום והשיווק השוטף כליל, חלקם הגדול בצדק מוחלט (בעיקר עסקים שנסגרו לחלוטין ו/או אינם יכולים לספק מוצר/שירות בכל קונסטלציה). אחרים מתלבטים, שואלים, שוקלים מה ואיך לעשות ואם בכלל נכון ואפשר למכור בתקופות שכאלה. לכן, החלטתנו להכין עבורכם מדריך קצר שיכול לעזור לעשות לכם סדר, או לפחות לתת מעט רעיונות או השראה, להפיק את המירב מהמצב הנוכחי.
נתחיל עם רקע קל על עולם הפרסום בתקופת הקורונה
באופן כללי אנחנו נמצאים כעת בתקופת “זהב” חסרת תקדים לפרסום והעברת מסרים ב”push”. תחשבו על זה, בעקבות מדיניות הסגר כמות גדולה מאד של אנשים נמצאים למשך זמן רב יותר מהממוצע בבית וצורכים הרבה יותר זמן מסך בטלוויזיה, בפייסבוק, גוגל, אפליקציות ואתרים שונים מאשר לפני “תקופת הקורונה” ובמקביל עסקים רבים מאד וכספים גדולים מאד הפסיקו לזרום לפרסום (במיוחד בעקבות המשבר העצום בתחום התיירות שהיא מן התעשיות אשר מוציאות את הסכומים הגדולים ביותר בעוגת הפרסום בטלוויזיה ובדיגיטל). לכן, הכנסות הזכייניות בטלוויזיה (למשל קשת ורשת) נפגעו בקרוב ל50% על פי עדכונים מהימים האחרונים והמצב דומה גם במדיות דיגיטליות כגון פייסבוק, גוגל וכדומה.
מה שבאופן טבעי קרה במצב כזה הוא העובדה שהפרסום הוזל משמעותית הלכה למעשה. בטלוויזיה כבר הודיעו על הנחות משמעותיות שיינתנו למפרסם ובפייסבוק מניסיון אישי שלנו ושל קולגות רבות בתחום, עלויות הפרסום נחתכו בממוצע לפחות בחצי (תלוי תעשיה וקמפיין כמובן). זאת אומרת שבקמפיין נתון שהושקע בו 100 ש”ח ביום והניב 2 לידים/המרות לפני המשבר, היום אותו קמפיין מניב לצורך הדוגמא 4 לידים/המרות בממוצע. (כמובן שבהסתכלות חודשית הפערים הפרופרציונלים הללו מתבטאים בגידולים חסרי תקדים למחזורי המכירות).
ההזדמנות היום היא גדולה ועסקת פרסום שכזו היום היא מצויינת משום שבשורה התחתונה אתם קונים יותר חשיפה בפחות כסף מאשר כל מצב אחר לפני המשבר (התמונה תשתנה ככל שבעלי עסקים יבינו את זה/שהמצב בחוץ ישתפר)
אז איפה הקאץ’?
- בעיתות משבר כאלה שבהם גם מתפתח באופן טבעי משבר נזילות, אנשים פחות מוציאים כספים על “מותרות” וגם ההגדרה של “מותרות” מתרחבת להגדרה כללית יותר מאשר מה שהיה נהוג לפני התקופה.
- כשהפעילות העסקית נפגעת ואפילו נעצרת ובמקביל ישנם גם קשיים תזרימיים ובעיות נזילות ואי וודאות קיומיות/הישרדותית בעסקים, אין לרוב מה לדבר על פרסום ושיווק מסיבות כלכליות/פסיכולוגיות.
כמובן שאפשר לחשוב על סיבות נוספות שמתקשרות לאותם נושאים.
מה יכולים בעלי עסקים לעשות בכל זאת בתקופות שכאלה?
ריכזנו עבורכם כמה רעיונות, המלצות וטיפים:
משלוחים – כמובן ואיך לא, הדגישו את העובדה שאתם מספקים משלוחים (אם המשלוח חינם מה טוב). זה הזמן לקדם, או התירוץ לפתוח חנות e commerce (אונליין) למי שעדיין לא עשה זאת, ולמנף את הפרסום הזול של התקופה לטובתו תוך הדגשת נושא המשלוחים. זה הזמן של עסקים בתחומי המזון, ההגיינה, הנקיון והפארמה – This is your time to shine.
לדוגמא: בעלי סופרמרקטים/מרכולים קטנים ובינוניים יכולים לנצל את המצב שאנשים מעדיפים שלא להגיע פיזית לחנויות, מה שגרם לעומס אדיר על הרשתות הגדולות (נכון לכתיבת שורות אלו זמן אספקת משלוח מתחיל משבוע ממועד ההזמנה) ולהציע פיתרון נגיש מהיר (וחברתי) יותר, מקמפיין דיגיטלי להגברת הזמנות טלפוניות (בפייסבוק לדוגמא) וחלוקת פליירים בבתי השכונה של העסק המקומי ועד בניית חנות וירטואלית המאפשרת הזמנה וסליקה אונליין.
הנגשה – הנגשת תהליך הרכישה של המוצרים שלכם יותר מהרגיל, מתוך מטרה להקהל על הגולש שהיה רגיל לקנות את המוצר שלכם “אופליין” ועכשיו נאלץ לרכוש אותו “אונליין”.
למשל: עסק פיזי שמוכר מוצרי תינוקות יכול להעלות בתקופה זו סדרת סרטונים של סקירת מוצרים נבחרים שנמצאים אצלו בחנות, והעלאת שאלות ותשובות נפוצות ביחס לכל מוצר כדוגמת עגלות וכסאות בטיחות על מנת להקל על צרכנים בתהליך הבחירה וההחלטה. אותם לקוחות היו רגילים לעשות “סיבוב” עגלות, לפני קנייה וכרגע הדבר לא אפשרי. לעומת זאת, הצורך שלהם ברכישת המוצר עדיין קיים ורלוונטי באותה מידה.
המצאת קורסים דיגיטליים שרלוונטים לתחומכם וקידומם לקהל יעד רלוונטי – צריך לקחת בחשבון שבזמן המשבר וגם לאחריו, יווצר ויתעצם מצב של אבטלה וסגירת עסקים ולכן זו גם הזדמנות טובה לתת ערך אמיתי שמתבסס על המומחיות המקצועית והעסקית שלכם וייאפשר לאנשים אחרים להכנס לתחום או לענף בו אתם פועלים.
לדוגמא: יועץ עסקי או חברת ייעוץ, יכולים לפתח קורס שילמד בעלי עסקים להיות יועצים עסקיים בעצמם, ולהעניק להם כלים שיוכלו לעזור לעסק שלהם להתמודד עם המצב, אבל גם לעזור לאותם בעלי עסקים אחרים לעסוק בתחום כאפיק הכנסה ראשי/משני או כקבלנים/עובדים של אותה החברה.
מעבר מ”אופליין” ל”אונליין”– כל בעלי המקצועות שמתבססים על מפגשים אישיים יכולים לפרוץ גבולות גיאוגרפיים ולהנגיש את המוצר שלהם לכולם באמצעות מתן שירותים אונליין.
לדוגמא: במקום לעשות אימוני כושר אישיים בנתניה, צרו נכס דיגיטלי שאמצעותו תעבירו שיעורים ואימונים אישיים למתאמנים מכל הארץ. תקבעו מדיניות של פגישות אונליין עם לקוחות באמצעות תוכנת “זום” גם אם אתם עוסקים בתחום הייעוץ, רפואה, מנטורינג, פסיכולוגיה ועוד, וכך תמזערו את הפגיעה בפעילות השוטפת (ואף תוכלו להרחיב אותה!).
מכירת מוצרים במקום שירותים ושירותים במקום מוצרים – למשל: קוסמטיקאית בעלת עסק מקומי יכולה להתחיל למכור ערכות קוסמטיקה ללקוחות אונליין יחד עם הדרכה אישית מצולמת לשימוש במוצרים, ולהפיץ בפריסה ארצית. עורכי דין יכולים לפתח נכסים דיגיטליים שמוכרים לציבור הסכמי מסגרת להורדה אונליין – כאלה אשר מספקים מענה לצרכים אשר עולים בעיתות משבר ובעלויות נוחות ומותאמות למצב.
הקמת נכסים דיגיטליים שאינם קשורים לתחום העיסוק שלכם – גם אם אתם עוסקים בתחום התיירות (וכאן המקום לנחם ולהזכיר לאמיצים שביניכם שגוגל פרסמה לאחרונה שיש עלייה של אלפי אחוזים של חיפושים שקשורים למבצעי מיוחדים על טיסות בארה”ב בעקבות משבר הקורונה), אתם יכולים להקים נכס דיגיטלי דרכו תשווקו ותימכרו מוצרים שכלל אינם קשורים לתחום התיירות וכלל אינם בבעולתכם (באמצעות שיווק שותפים ו\או “דרופשיפינג”).
בעלי עסקים זעירים/קטנים שנפגעו מהמצב – זאת הזדמנות נפלאה עבורכם ללמוד את תחום השיווק באינטרנט, להרשם לקורסים בחינם/בתשלום כדי שתוכלו לחסוך מעט כספים על ריטיינרים ולשווק את העסק בעצמכם עד אשר תחזרו לשיגרה מלאה ותתייצבו כלכלית (ואז תוכלו לחזור ולהתעסק במה שאתם מבינים וטובים בו ולתת לאנשי מקצוע למקסם עבורכם את הביצועים).
אמנים, משפיענים, מובילי דיעה – זה הזמן לחזק פעילות אונליין ובמדיה באופן כללי, ולהעשן על הכנסות מפרסום בעקבות פוטנציאל החשיפה ועלותה במצב הקיים – יוטיוב הינה זירה מצויינת נגישה וקלה להתחיל בה אך לא חסר מדיות אחרות שידעו לתגמל אתכם ברמה כזו או אחרת על פעילות עתירת “טראפיק” ועניין.
אז.. בקיצור, ישנם המון רעיונות ואפשרויות לנצל את המצב בזירות הפרסום לטובתכם ולהרוויח מהיקף חשיפה חסר תקדים בעלויות שסביר להניח שלא יחזרו בתקופת חיינו. הכי חשוב, לצאת מהפאניקה ולא לעמוד במקום!
מחפשים רעיונות שיווקים שמתאימים לפעילות העסקית שלכם? צרו איתנו קשר ונשמח לעזור.